El Mural del Universo, en el Centro de Energía Vital

20

Con esta gran obra de 11 metros de longitud y 2,70 de altura y plasmada en ceràmica, el Director del Centro de Energía Vital del Universo, el Maestro Santiago, en colaboración con el Escultor, Ceramista y Mosaiquista Joaquín Chavarría, han logrado plasmar gráficamente el proceso evolutivo de la evolución de la mente humana en lo Divino y Sublime. Exponiendo el Despertar de la Existencia de la Vida, la Inteligencia, la Comunicación, la Comprensión, el Entendimiento y la Sabiduría para, a través de la Purificación y la Iluminación, convertir esta Existencia de la Vida en Vida Existencial y alcanzar así LA EXCELENCIA.

INFORMACIÓ TÈCNICA
Autor: Joaquim Chavarria
Títol: Mural de la memòria, del sol i la terra.
Obra: Mural de ceràmica en alt relleu.
Lloc: c/ Luis Antúnez, 13/15, 1er. 1a. B. Barcelona
Situació: El mural està col·locat sobre dues parets em angle recte, en un pati interior de l’edifici.
Superfície: 26,30 m2.
Nombre de peces: 998.
Material: Gres blanc amb xamota fina.
Quantitat: 1.300 kg.
Càlcul de la contracció de la pasta ceràmica a 1.260º C: 8,7 %.
Sistemes de realització: modelat a ma, planxes i tires.
Sistemes de modelat: estilització i figuració.
Altre sistema de realització: motlle de premuda de vuit parts.
Reproduccions emmotllades: 4
Sistemes de decoració: incisions, relleus retallats i superposats, òxid metàl·lic sobre peces bescuitades i esmalt.
Altre sistema decoratiu no ceràmic: pàtina de purpurina d’or.
Esmalt: fórmules i receptes exclusives de l’autor.
Quantitat d’esmalt: 63 kg.
Sistema d’esmaltat: a mà, pinzell, brotxa, paletina i pera.
Cuites de bescuit: 14
Cuites d’esmalt: 32
Cuita de bescuit a alta temperatura: 1
Temperatura de cuita del bescuit: 1.000º C
Temperatura de cuita de l’esmalt: 1.260º C
Sistemes de mesura de les cuites: piròmetre termoparell i cons de Seger.
Forns: 2
Marca i models: (I) Naber 12 H i (II) Naber 14 H.
Mesures del forn I: 50 x 70 x 80 cm.
Mesures del forn II: 40 x 50 x 50 cm.
Energia: electricitat.
Atmosfera de les cuites: oxidant.
Lletres: disseny i retolació d’un abecedari exclusiu.
Material de les plantilles de les lletres, números, flors i vegetals: cartró i cinta de precinte.
Temps de realització i col·locació: 11 mesos.
Material de fixació de la ceràmica sobre el mur: ciment cola.
Juntes: segellades amb ciment cola acolorit.
Creu: vareta de ferro de 10 mm.
Gnòmon: vareta de ferro de 6 mm.
Material de fixació de la creu i del gnòmon a la ceràmica: adhesiu epòxid.
Material protector de la creu i del gnòmon: laca especial per ferro.
Càlcul del rellotge de sol: Centre Mediterrani del Rellotge de Sol.
Signatura i data: Signat i datat a la part inferior dreta del “Mural de la memòria”. Chavarria-MMVIII.
Simbolisme: Al mural s’ha usat un llenguatge simbòlic i al·legòric en el que les imatges, els símbols i les paraules representades interpreten conceptes de significat més profund o més abstracte, que el que manifesten per sí mateixos.
Sobre aquesta obra: Conferència de l’autor amb el títol “Painel em relevo” (Mural de encomenda) al Congresso Nacional de Técnicas para as Artes do Fogo (CONTAF), a São Paulo (Brasil), el 25 d’agost de 2011.
Cursos Pré-Congresso (CONTAF) impartits per l’autor sobre “Paneis Cerâmicos” a l’Espaço integrado de Artes Paula Unger, a São Paulo, els dies 22 i 23 d’agost de 2011.

Sobre l’autor:
Joaquim-Manuel Chavarria Climent. Roquetes (Tarragona), 1944.
Escultor, ceramista i mosaïcista.
1970. Inicia l’activitat artística, professionalment, al seu estudi de Barcelona, com escultor i ceramista realitzant una obra molt diversa que inclou: murals, relleus, retrats, ceràmica, escultures en terracota, pedra, formigó, ferro, fusta i bronze. Realitza també restauracions escultòriques. El 1978 comença la seva obra musiva. L’estudi roman en activitat fins la seva jubilació el 2009.
La seva obra, que ha estat mostrada en onze exposicions individuals i més de seixanta col·lectives, ha recorregut per diferents etapes, amb múltiples resultats estètics, molts d’ells en llenguatge abstracte, és el resultat d’un acurat coneixement d’art, processos i materials.
1975-2008. Professor de l’Escola Massana, Centre d’Art i Disseny de Barcelona, on imparteix aules de Ceràmica, Dibuix, Mosaic i Escultura. També ha dictat nombrosos cursos de escultura, ceràmica i mosaic, tant al seu estudi com a altres escoles i a l’estranger.
Participa en projectes internacionals, Escola Massana – Ajuntament de Barcelona, donant conferències i impartint cursos de processos artístics per professors, alumnes i artistes a Tunísia (1987), Nicaragua (1998), Colòmbia (2005) i El Salvador (2007). Particularment ha estat invitat al Brasil (2006, 2009 i 2011).
1992-1999 col·labora amb Parramón Ediciones, S.A., de Barcelona, i és autor dels llibres: Arcilla, Papel y Cartón, La Cerámica (1993), Mosaico (1994), Modelado, Esmaltes, Torno, El Mosaico (1998), Decoración cerámica, Moldes (1999).
D’aquestes obres, publicades en castellà, s’han fet edicions en: alemany, anglès (U.K. i EEUU), català, finlandès, francès, grec, holandès, hongarès, italià, japonès, polonès, portuguès, rus, txec i xinès.
2009. Des d’aquest any resideix a l’estat de Minas Gerais (Brasil), on continua la seva tasca artística.

Deja un comentario